flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Радою суддів загальних судів затверджено форму анкетування громадян

17 січня 2014, 14:19

Форма анкетування громадян - учасників судових проваджень стосовно якості та ефективності роботи загальних судів України.(http://rszs.court.gov.ua/userfiles/anketa.pdf )

Пояснення щодо проекту форми анкетування громадян та проведення опитування  Проект USAID «Справедливе правосуддя» планує надати підтримку Раді суддів загальних судів в проведення опитування громадян – учасників судових проваджень стосовно якості та ефективності роботи загальних судів згідно Протоколу про співпрацю між Проектом та Радою суддів загальних судів, що був підписаний в листопаді 2013 р. Робочим планом Проекту передбачається проведення цього опитування в останній декаді березня 2014 р., остаточна дата цього заходу має бути визначення радою суддів загальних судів.  Розроблений проект форми опитування базується на досвіді аналогічного дослідження, яке проводилося Радою суддів України спільно з Державною судовою адміністрацією України та Центром суддівських студій в серпні 2012 р. в усіх судах України в рамках програми «Моніторинг незалежності та ефективності судової системи України». Зважаючи на факт проведення подібного дослідження в 2012 р., важливо максимально зберегти структуру та методи опитування для того, щоб була можливість оцінити зміни, які відбулися з моменту попереднього опитування.  Розроблений проект форми опитування має, в основному, ті ж самі питання, що були адресовані відвідувачам судів в 2012 р., проте пропонує наступні зміни:  - наявність характеристики респондента, включаючи вік, стать, соціальний статус за сприйняттям самого респондента, а також питання кого представляє в суді респондент – себе чи іншу особу;  - розподіл питань на такі, що стосуються всіх відвідувачів суду (умови перебування в суді, повнота та якість інформації, своєчасність судового розгляду, робота працівників апарату та ін.) та такі, що стосуються лише тих респондентів, чиї справи вже завершено (сприйняття респондентом незалежності, неупередженості та справедливості судового розгляду, а також зрозумілості та обґрунтованості судового рішення);  - подвійне питання «На Ваш погляд, чи був суд при розгляді Вашої справи незалежним та неупередженим, та чи був забезпечений справедливий судовий розгляд», яке було в опитуванні 2012 р. пропонується розділити на два окремі питання 12 та 13 в проекті форми опитування, що пропонується;  - з метою більш ґрунтовного аналізу результатів опитування, пропонується також ввести питання чи було рішення на користь респондента, а також питання щодо намірів респондента оскаржувати рішення, якщо рішення було не на його користь (питання 14 та 15);  - також пропонується додати питання щодо легкості та доступності для розуміння мови, якою викладене рішення, а також питання щодо сприйняття респондентом обґрунтованості рішення (питання 16 та 17).  На думку фахівців Проекту USAID «Справедливе правосуддя» пропоновані зміни, в порівнянні з опитуванням 2012 р. дадуть Раді суддів загальних судів більше інформації щодо сприйняття якості та ефективності роботи судів різними групами учасників судових проваджень. Крім того, пропоновані зміни дадуть можливість мати більш ґрунтовну інформацію щодо довіри громадян до судів в порівнянні з соціологічними опитуваннями.  Важливим аспектом є вибір методики та формату проведення опитування, а саме:  - Чи буде це опитування у формі анкетування (респондент заповнює форму опитування сам), чи це буде опитування у формі інтерв’ю, як це було в 2012 р., а також в серії досліджень задоволеності громадян роботою судів за методологією карток громадянського звітування за підтримки Проекту USAID результатів опитування, пропонується також ввести питання чи було рішення на користь респондента, а також питання щодо намірів респондента оскаржувати рішення, якщо рішення було не на його користь (питання 14 та 15);  - також пропонується додати питання щодо легкості та доступності для розуміння мови, якою викладене рішення, а також питання щодо сприйняття респондентом обґрунтованості рішення (питання 16 та 17).  На думку фахівців Проекту USAID «Справедливе правосуддя» пропоновані зміни, в порівнянні з опитуванням 2012 р. дадуть Раді суддів загальних судів більше інформації щодо сприйняття якості та ефективності роботи судів різними групами учасників судових проваджень. Крім того, пропоновані зміни дадуть можливість мати більш ґрунтовну інформацію щодо довіри громадян до судів в порівнянні з соціологічними опитуваннями. Важливим аспектом є вибір методики та формату проведення опитування, а саме:  - Чи буде це опитування у формі анкетування (респондент заповнює форму опитування сам), чи це буде опитування у формі інтерв’ю, як це було в 2012 р., а також в серії досліджень задоволеності громадян роботою судів за методологією карток громадянського звітування за підтримки Проекту USAID«Справедливе правосуддя». На думку фахівців Проекту USAID «Справедливе правосуддя», опитування через інтерв’ю є більш дієвим з точки зору повноти збору інформації. Проте, така форма опитування потребує більше людських ресурсів – залучення працівників апарату в якості інтерв’юерів, або волонтерів (наприклад, студентів юридичних навчальних закладів).  - Чи буде опитання суцільним, так як це було в 2012 р., чи вибірковим (наприклад, кожний третій відвідувач суду). Фахівці Проекту «Справедливе правосуддя» рекомендують проводити суцільне опитування в малих судах, де кількість відвідувачів суду є незначною, і проводити вибіркове опитування в великих судах. Ця рекомендація спирається на розрахунку статистично значущого обсягу вибірки. Для прикладу, в малому суді, де кількість відвідувачів суду є 50 осіб за день, статистично значущим, тобто таким, що може бути екстрапольований на всю генеральну сукупність, є обсяг вибірки 44 особи. У великому суді, де, наприклад, кількість відвідувачів є 1000 осіб за день, статистично значущим є обсяг вибірки у 278 осіб.  Не менш важливим аспектом є забезпечення обробки даних, а також контроль якості збору та обробки даних. Проект USAID «Справедливе правосуддя» пропонує, щоб обробка даних на рівні області здійснювалася фахівцями судової статистики територіальних управлінь Державної судової адміністрації України або апеляційних судів, а зведення даних по всій країні здійснювалося безпосередньо Проектом USAID «Справедливе правосуддя», або, за його підтримки, вибраною на конкурсній основі неурядовою організацією.  Проект USAID «Справедливе правосуддя» планує надати наступну підтримку:

 - розробка анкети громадян-відвідувачів суду;

           - експертна допомога в виборі формату дослідження та розробці плану дослідження; 

- розробка інструментів комп’ютерної обробки даних; 

- навчання інтерв’юерів; 

-  забезпечення контролю збору та обробки даних; 

- зведення даних та підготовка  звіту.